2017 26 Urville - Auderville

Dinsdag 15 augustus Etappe 79

Link naar de foto's

De tent is zoals bijna altijd nat en wordt op het tennisnet gedroogd terwijl we ontbijten. We wachten niet op de bakker en dat is maar goed ook, want die blijkt op dinsdagen niet te komen. Al snel zijn we in het dorpje Urville met aardig wat oudere villa’s. Daar gaat de GR anders dan de gids beschrijft een stuk landinwaarts en omhoog naar het leuke gehucht Carel, waar net als overal hier palmen en hoge yuka’s in de tuinen staan. Via een klein kasteel komen we bij Landemer terug bij de kust en na een klim door bos omhoog bereiken we een uitzichtpunt over de kust die gaat komen: Prachtig! Het lijkt wat op de Isle of Anglesey met veel varens en wat hei. Een schitterend kustpad volgt dat langs de hellingen klimt en daalt. De vanmorgen nog aangetrokken truien zijn allang weer uit zo warm is het, en Rob heeft zijn korte broek weer aan.

Er zijn veel wandelaars hier, maar aan de rugzakken te zien zijn er niet zoveel GR-wandelaars. We praten wel een groepje met een man van zeker 75 jaar die naar Vauville gaan lopen, maar daar tweemaal zo lang als wij over doen omdat ze elke dag maar 10 kilometer lopen. Een vroege lunchpauze bij een witte muur als oriëntatiepunt voor de boten volgt en dan wordt het wat vlakker, maar het blijft mooi. Na een ruïne van een grote boerderij komen we bij de kleine haven van Omonville. Daar willen we wat op een terras drinken, maar dat mag niet want ’s middags is het terras alleen voor eters. Dom, want er is slechts 1 van de 10 tafels bezet. We lopen dus direct door om bij een kiezelstrand in de schaduw onze eigen koffie te zetten met een blikje makreel erbij.

Het wordt zwaarder nu, deels door de warmte en het klimmen en dalen vanmorgen, maar ook omdat we een flink stuk over een kiezelstrand moeten lopen. Doodvermoeiend. Bij Port Racine gaan we van de GR af en lopen we het binnenland in naar Auderville. Port Racine is een kleine haven en ze promoten het nogal (‘kleinste haventje van Frankrijk’) waardoor er een grote parkeerplaats is en zelfs touringcarbussen hier stoppen. Vergeleken met wat wij vandaag al hebben gezien slaat dat werkelijk nergens op.

De weg naar Auderville valt wat tegen omdat het erg druk is met toeristen die een rondje kaap rijden en ook weer met campers die hier een ware plaag vormen. Hoe dan ook: voor vijf uur zijn we in ons hotel in het piepkleine dorp Auderville, waar we ons douchen en dan op het terras gaan zitten. We hebben half pension geboekt voor nog geen € 100,- en hebben daarvoor een goede kamer en een drie-gangen menu. Wat een prijsverschil met Engeland!

Het diner is rond half acht en het wordt warempel nog druk ook, meer dan 20 gasten. We krijgen schelpdieren vooraf en Marion gaat zowat over haar nek als ze een zeeslak probeert. De op oester lijkende rauwe schelpjes raken we allebei niet aan. Het hoofdgerecht is gelukkig wel heel goed eetbaar voor ons (Merlin met rijst en ratatouille) net als het dessert. Tegen tien uur slapen we, met de luiken dicht.