2018 26 St.-Georges-le-Gaultier - Sillé-le-Guillaume

Zondag 5 augustus Etappe 105

Link naar de foto's

Om 6.15u. loopt de wekker af en voor zevenen zijn we op pad, waarbij we toch al hebben ontbeten (koffie en toast). De tent is zoals zo vaak nat, maar dat is niet erg want vanavond volgt een rustdag. Al direct zitten we op een holle weg en na wat kleine verharde weggetjes volgt een heel fraai dal (van de Orthe), een beetje het Geuldal. Tsja, deze hele streek lijkt qua landschap op de streken waar we zo vaak door het jaar wandelen.

Ook nu scoren we nog een hert en terwijl de temperatuur weer  merkbaar naar 35°C of hoger begint te klimmen, bereiken wij nog voor half tien Mont St. Jean. Dit dorp leeft weer, want er ligt een échte boulangerie en een gecombineerde café/winkel. We drinken koffie op het terras met een zoet broodje van de bakker, terwijl het café vol loopt: vanmiddag gaan de eigenaren twee weken op vakantie, dus nu kan het nog. Iemand gaat weg met 8 pakjes sigaretten: waarschijnlijk de voorraad voor die twee weken. Wij kopen nog wat fruit, soep en wijn voor vanavond en blijven niet te lang hangen vanwege de verwachte hitte vanmiddag.

Een tweede mooi dal volgt en dan duiken we weer de bossen in: dit is het Foret de Sillé dat gewoon in verbinding staat met de andere grote wouden hier en nog net deel uit maakt van het parc naturel Normandie-Maine. Heerlijk met dit weer, de bossen. De verrassing van de dag is een steile afdaling door een heide/rots gebied midden in deze bossen: le Gros Roc. Echt een heel fraai stukje natuur.

Om twaalf uur zijn we al bij het grote meer van Sillé-le-Guillaume. Er liggen hier wat restaurants en een groot zandstrand waar het aardig druk is. We drinken wat op een terras en Rob gaat zelfs zwemmen. Hoewel de restaurants stellen ‘service pendant tout le jour’ krijgen we na 14u. alleen nog ijs en crèpes. Dat slaan we over en we eten wat verder aan het meer een blikje vis met brood. Via nog steeds prettig bos lopen we de resterende kilometers naar la Lozère, een boerderij waar we een AIRBNB huisje hebben voor twee nachten. Hoewel het nu snikheet in de zon is, hebben we door vroeg te vertrekken en veel bos deze korte etappe van 17 km. er om 15u. op zitten.

Ons huisje is zoals de andere geboekte overnachtingsplekken prima verzorgd: ruime kamer/keuken, badkamer, slaapkamer en nu ook tomaten en courgette uit eigen tuin. Zo is ons gemiste uit eten vanmiddag geen probleem meer. We krijgen hier ook van Elise, die haastig weg moet, het nieuwe gasbommetje en de gevriesdroogde maaltijden die we hier in juni hebben laten bezorgen. Dat werkt perfect.

De rest van de middag blijven we weer binnen, want daar is het nog uit te houden. We douchen, doen de eerste was en eten later fruitsalade, dan aspergesoep en tenslotte tomaten-ui salade. Aan meer heb je met deze temperaturen geen behoefte. Volgens de TV zit de Sarthe waar we nu zijn op 36°C. Morgen nog een dag heet en dan dinsdag het onweer en de afkoeling. We zitten vanaf 21u. een tijdje op ons privé terras en gooien de ramen open. Rond tien uur slapen.